-A +A

Dlaczego franczyza ?

Wersja do wydrukuSend by emailWersja w formacie PDF

Franczyza to model biznesowy, który umożliwia firmie (franczyzodawcy) rozwój sieci w oparciu o współpracę z osobami działającymi jako indywidualni przedsiębiorcy (franczyzobiorcy). W ramach licencji prowadzą oni działalność pod marką danej sieci i z zachowaniem określonych przez franczyzodawcę standardów.

 

Franczyzobiorca w ramach danej sieci prowadzi własną działalność gospodarczą ze wszystkimi korzyściami (możliwość zwiększania przychodów i korzystania z wypracowywanych zysków, decydowania o wielu sprawach związanych z prowadzeniem biznesu) i obowiązkami (wywiązywanie się z umowy franczyzowej i stosowanie standardów sieciowych, a także konieczność zatrudniania pracowników, zarządzania biznesem, kontrolowania kosztów itp.). Jednocześnie dzięki franczyzie, znacząco ograniczone jest ryzyko niepowodzenia prowadzonej działalności. Dobra franczyza oznacza bowiem prowadzenie biznesu pod znaną marką, w ramach rynkowo sprawdzonego konceptu. Przekazanie szczegółowych wytycznych i gotowych rozwiązań w tym zakresie powinna gwarantować umowa licencyjna. W zamian za prawo do korzystania ze znaku towarowego i know-how franczyzobiorca wnosi stosowne opłaty licencyjne.

 

Franczyzodawca w ramach franczyzy może dynamicznie rozwijać swoją sieć. Część z kosztów dotycząca uruchomienia danego punktu franczyzowego jest finansowana przez franczyzobiorcę w ramach wstępnej opłaty licencyjnej. Ponadto, osoba prowadząca działalność gospodarczą sama zajmuje sie się zarządzaniem operacyjnym i optymalizacją kosztów, zna lokalny rynek i stara się maksymalnie wykorzystać jego potencjał na korzyść firmy. Jest więc zmotywowana, by dbać o rozwój i zyskowność swojego biznesu. Dzięki temu, franczyzobiorca nie musi operacyjnie zarządzać poszczególnymi punktami. Może skupiać się na działaniach na rzecz całej sieci i wspieraniu franczyzobiorcy, a kontrole ograniczyć do nadzorowania, czy zachowane są standardy sieciowe.

 

W oparciu o franczyzę z sukcesem rozwijają się biznesy sieciowe na całym świecie. Rozwiązanie to sprawdza się zwłaszcza w odniesieniu do produktów czy usług detalicznych, do których zalicza się także gastronomia.