-A +A

Ponad 93% franczyzy w sieci Sfinksa na koniec I kwartału 2025

Wersja do wydruku

Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska wzrósł na koniec I kwartału 2025 r. do 93,3% wobec 80% rok wcześniej. Lokale zarządzane przez gastronomiczną spółkę, m.in. SPHINX Restauracje, The Burgers by SPHINX czy Chłopskie Jadło, wypracowały 50,31 mln zł przychodów gastronomicznych w I kwartale 2025 r, co oznacza wzrost o 6% r/r. Przychody skonsolidowane od stycznia do marca br. wyniosły zaś 12,78 mln zł wobec 21,05 przed rokiem i ich poziom był efektem dalszych przekształceń restauracji własnych na franczyzowe. W rezultacie zaprzestano bowiem konsolidacji przychodów i kosztów tych restauracji w  ramach grupy. Jednocześnie przy niższych przychodach skonsolidowanych grupa Sfinks zanotowała zbliżony poziom zysku brutto na sprzedaży, tj. 6 mln zł na koniec I kwartału 2025 wobec 6,1 mln zł na koniec I kwartału 2024 r.

- W pierwszym kwartale tego roku kontynuowaliśmy przekształcenia na franczyzę, zgodnie z zapowiedziami ze strategii spółki. W 2025 r. do chwili publikacji raportu okresowego trzy kolejne lokale własne przeszły w ręce franczyzobiorców, co razem z ubiegłorocznymi przekształceniami daje 16 lokali. Do końca roku tego typu zmiana będzie dotyczyła jeszcze kilku restauracji. Przekształcenia tak znacznej liczby lokali wpływają na rachunek wyników oraz bilans, co utrudnia ich porównywanie rok do roku i taka sytuacja będzie występowała jeszcze przez kilka kolejnych kwartałów. Zdecydowanie idziemy jednak w kierunku modelu centrali zarządzającej siecią, optymalizującej jej funkcjonowanie oraz rozwijającej marki gastronomiczne. Co ważne, jednocześnie rosną obroty samych lokali, z czego blisko 97% przychodów to przychody restauracji SPHINX, a także zwiększa się rentowność brutto sprzedaży grupy – ten wskaźnik wzrósł z 29% na koniec marca 2024 r. do 47% na koniec pierwszego kwartału 2025 – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

 

Przekształcenia restauracji własnych na franczyzowe oznaczają nie tylko zmiany rachunkowe dot. przychodów i kosztów grupy, ale też czasowo wpływają na samo funkcjonowanie lokali, np. franczyzobiorcy oczekują na wydanie nowej koncesji na sprzedaż alkoholu, bywa że dokonują zmian w zespole i wdrażają nowych pracowników. W rezultacie obroty takich restauracji w okresie przejściowym są niższe niż ich możliwości, co też wpływa na wysokość opłat franczyzowych przekazywanych centrali. Ten efekt zaś przy dużej liczbie przekształceń realizowanych w krótkim okresie jest widoczny w przychodach i wynikach grupy, zwłaszcza że wyniki Sfinksa są obciążone zobowiązaniami z tytułu finansowania dłużnego. Wobec tych wszystkich wydarzeń skonsolidowany wynik netto wyniósł -2,02 mln zł na koniec I kwartału br. (0,23 mln zł rok wcześniej), a zysk EBITDA uplasował się na poziomie 1,78 mln zł  (6,1 mln zł rok wcześniej).

 

- Docelowo sytuacja w przekształcanych restauracjach będzie się normalizować i te lokale będą działały coraz efektywniej, co przełoży się na wysokość opłat franczyzowych i przychodów spółki. Wszystkie te lokale będą też coraz skuteczniej korzystać ze wsparcia centralnego marketingu oraz możliwości zwiększania sprzedaży, jakie zapewnia program lojalnościowy Aperitif. Cały czas przybywa bowiem osób, które chcą korzystać ze specjalnych ofert, dostępnych w tej aplikacji mobilnej. Jednocześnie jest też duże zainteresowanie programem Aperitif Smart, wprowadzonym w związku z 30-leciem marki SPHINX, który daje dostęp do 30% zniżki w restauracjach i zwiększa częstotliwość korzystania z naszych restauracji – mówi prezes Sfinksa.

 

W I kwartale w grupie Sfinks przybyła też nowa restauracja SPHINX. To lokal otwarty w marcu w parku handlowym w Lubinie na Dolnym Śląsku. Od maja działa również nowa restauracja SPHINX, mieszcząca się nieopodal staromiejskiego rynku w Jarocinie. Obie restauracje prowadzone są przez franczyzobiorców. Trwają prace nad uruchomieniem kolejnych restauracji, m.in. w Trójmieście.

 

Innym nowym przedsięwzięciem Sfinksa, wprowadzonym już w II kwartale 2025 r., jest SPHINX Box, poprzez który gastronomiczna spółka weszła na szybko rozwijający się rynek cateringu dietetycznego. SPHINX Box to dieta pudełkowa, łącząca zbilansowane posiłki ze smakiem znanym z flagowej sieci Sfinksa. Oferta jest dostępna dla mieszkańców ponad czterech tysięcy miejscowości w Polsce.